Teden otroka obeležujemo v tednu od 4. do 10. oktobra 2021. Letošnje sporočilo je: “RAZIGRAN UŽIVAJ DAN!” Poslanico je pripravil Boštjan Gorenc – Pižama, ki je skupaj z ilustratorjem Jakom Vukotičem ključna sporočila letošnjega Tedna otroka prelil v simpatičen strip, ki poziva k igranju, kajti: igra ti pomaga razvijati domišljijo, igra ti krepi telo, igra spleta prijateljstva in najpomembnejše: igra nas povezuje!
V sklopu aktivnost Tedna otroka smo na šoli gostili glasbena gosta Aldo Sosi in Luco Ferirnija z glasbeno pravljico “Prvi koncert medvedka Perona“. Učenci prve triade matične šole so ob glasbenih zvokih klavirja spoznali zgodbo o medvedku Peronu. Učenci so uživali v dogodivščinah medvedka Perona in tudi sami aktivno sodelovali s petjem in plesom ter z gibalnimi vložki.
Naša glasbena gosta sta z glasbeno pravljico navdušila tudi učence na obeh podružničnih šolah v Vremah in Senožečah.
Za izvedbo vseh glasbenih pravljic se zahvaljujemo Občini Divača, ki je finančno podprla in omogočila več izvedb predstav.
Že leta 1985 je Organizacija združenih narodov prvi ponedeljek v oktobru proglasila za Svetovni dan habitata. V ta namen so vlade in lokalne skupnosti vsega sveta pozvane, da na ta dan usmerijo pozornost na kakovost življenja v mestih in drugih naseljih ter z različnimi aktivnostmi spodbujajo zavest o potrebi za izboljšanje življenjskih pogojev.
Na pobudo programa Igriva arhitektura tudi učenci naše šole že drugo leto zapored na ta dan na šoli izvajamo delavnice, s katerimi sodelujemo na natečaju v okviru VSESLOVENSKEGA DNEVA HABITATA. Le – ta poteka v okviru Meseca prostora v organizaciji Centra arhitekture Slovenije in v sodelovanju z Ministrstvom za okolje in prostor, Ministrstvom za izobraževanje, znanost in šport ter Zavodom RS za šolstvo.
Tema letošnjega natečaja je JAZ, PODNEBJE IN ARHITEKTURA. Prav zato smo se odločili, da bomo z izdelki, ki so nastali v delavnicah predstavili pet načinov novega delovanja, s katerim lahko izboljšamo podnebje. Delavnice so bile plod medpredmetnega povezovanja likovne umetnosti, naravoslovja in spoznavanja okolja. Obenem pa smo ponosni tudi na to, da smo v goste povabili še gojence CUEV Strunjan, enota Divača, ki so nam pri realizaciji naših nalog pomagali. Veseli smo bili, da so nam priskočili na pomoč pri barvanju odpadnih lesenih zabojev, iz katerih bomo sestavili razredni predalnik, njihove pridne mentorice pa so nam iz starih kavbojk sešile priročne torbice, na katere smo sami sešili okrasne modne dodatke.
Iz odpadne plastike je nastalo še pohištvo ( stol in miza) ter talne družabne igre. Med odpadnim materialom smo našli kar nekaj lesa, iz katerega je nastal odličen učni pripomoček, stenski koledar. Recikliranja papirja so se lotili tretješolci. Komaj že čakamo njihove voščilnice, ki bodo nastale na ročno izdelanem papirju. Okna hišic iz kartona, ki so jih izdelali četrtošolci, pa bodo krasile zavese iz jajčne embalaže. Seveda smo poskrbeli tudi za notranjost izdelanih hiš. Na njihovih stenah bodo stenske slike iz odpadnega furnirja in raznovrstnih semen, pred njo pa bo stala kaširana vetrnica kot znak obnovljivih virov energije.
Končnih izdelkov vam v celoti še ne bomo razkrili, saj se bomo z njimi vsi oddelki PŠ Senožeče potegovali na natečaju. Po zaključku le – tega pa boste ob njih lahko uživali tudi vi.
Učenci PŠ Vreme so sodelovali v vseslovenskem v projektu Nacionalni mesec skupnega branja (https://nmsb.pismen.si/), ki poteka od 8. septembra do 10. oktobra 2021 pod okriljem Bralnega društva Slovenije, Društva Bralna značka Slovenije – ZPMS, Društva slovenskih pisateljev, Mariborske knjižnice, Mestne knjižnice Kranj, Mestne knjižnice Ljubljana, Slovenske sekcije IBBY, Združenja slovenskih splošnih knjižnic in Zveze bibliotekarskih društev Slovenije.
Vključeni so bili v niz aktivnosti na šoli, v gozdu in ob potujoči knjižnici Koper, pri katerih je bilo v ospredju medgeneracijsko sodelovanje/branje (starejši učenci berejo mlajšim, mlajši učenci pripovedujejo zgodbe starejšim, stari starši in knjižničar berejo učencem) (https://nmsb.pismen.si/dogodek/?2008).
Za izvedbo aktivnosti pa se še posebej zahvaljujejo ge. Štefki Novak Žnidaršič in g. Alanu Pepelko iz potujoče knjižnice Koper.
V ponedeljek, 27. 9. 2021 so učenci 7., 8., in 9. razreda, ki obiskujejo slaščičarski krožek, prvič ustvarjali. Pripravili so jesensko sladico, okusno jabolčno pito. Pito so pripravili samostojno in pri tem pokazali veliko znanja ter zanimanja za nadaljno učenje priprave sladic.
Pito smo drugi dan degustirali in se pogovorili o možnih izboljšavah.
V primeru, da vas ob ogledu fotografij zamika, da bi si pito pripravili tudi sami, prilagamo recept. Pa dober tek.
SESTAVINE ZA KRHKO TESTO:
400 g gladke moke
250 g masla
175 g sladkorja v prahu
2 jajci
1 ščepec soli
limonina lupina
1 vanilijev sladkor
Testo pripravimo tako, da v posodo presejemo moko in na sredini naredimo jamico. Vanjo ubijemo jajci ter stresemo sladkor in vanilijev sladkor. Po robu jamice narežemo maslo. Po vrhu naribamo limonino lupino in posolimo. Z rokami pregnetemo testo in pazimo, da ne gnetemo predolgo. Testo zavijemo v živiljsko foljo in za nekaj ur ali čez noč pospravimo v hladilnik.
JABOLČNI NADEV:
1,5 kg jabolk
sladkor po okusu
1 vanilijev sladkor
limonin sok
cimet
maslo
krušne drobtine
Jabolka olupimo in narežemo na tanjše krhlje. V večji ponvi stopimo maslo in nato potresemo drobtine. V ponev stresemo jabolka in pražimo. Po okusu jabolka sladkamo ter začinimo z vanilijevim sladkorjem, cimetom ter polijemo z limoninim sokom. S praženjem nadaljujemo dokler se jabolka ne zmehčajo. Ogenj ugasnemo in odstavimo.
SESTAVLJANJE PITE
Pečico segrejemo na 180 stopinj celzija. Pripravimo si pekač premera 24 cm, ga namastimo z maslom ali oljem ter malo pomokamo.
Testo razvaljamo in prestavimo na pekač. Odvečno testo obrežemo po robu in prihranimo za kasneje. Testo z vilico preluknjamo. Ko se pečica segreje, vstavimo pekač in pečemo 5 min. S pomočjo kuhinjske rokavice vzamemo pekač iz peči in napolnemo z jabolki. Testo, ki nam prej je ostalo ponovno razvaljamo in narežemo na trakce. Te razvrstimo v obliki mreže po vrhu pite. Pito ponovno vstavimov peč per pečemo 35-40 min.
Na pobudo Sveta Evrope iz Strasbourga že od leta 2001 vsako leto 26. septembra praznujemo evropski dan jezikov – skupaj z Evropsko komisijo.
26. septembra letos praznujemo že 20. obletnico praznovanja jezikovne in kulturne raznolikosti EU.
Na naši šoli vsako leto obeležimo ta dan na različne načine, od razstav, do kviza, do različnih prispevkov,… S tem spodbujamo večjezičnost v prepričanju, da je jezikovna raznolikost pot do boljšega medkulturnega razumevanja in bogate kulturne dediščine Evrope.
Lansko leto smo zaradi ukrepov ob koronavirusu posneli video prispevek z našimi bivšimi učenci, ki so odšli v svet in se nam javili iz različnih držav.
Tudi letos smo se odločili za goste, ki so povezani z našo šolo. Najprej bomo spoznali slovenski znakovni jezik, ki je postal ravno ob epidemiji medijsko zelo razpoznaven.
Poleg tega se je letos slovenski znakovni jezik vpisal v ustavo republike Slovenije. Slovenija je postala prva država na svetu, ki je v ustavo vključila jezik gluhoslepih. Maks Marion in Klavdija Grabar (iz Zavod za gluhe in naglušne Ljubljana – ZGNL) nam ga bosta predstavila v letošnjem video prispevku.
25. september je mednarodni dan gluhih. Ob posnetku se boste lahko naučili kakšno kretnjo in spoznali sporazumevanje v jeziku gluhih in naglušnih v Sloveniji.
Z učiteljico nemščine Timeo Gal boste spoznali nekaj besed v madžarščini. Kako pa zveni jezik esperanta, nam bo predstavil g. Denis Marion.
Vsem sodelujočim lepa hvala za prispevke, ki nam pomagajo pri spoznavanju jezikov.
Lepo vas pozdravljam do naslednjega leta ob naslednjem praznovanju EDJ.
Obveščamo vas, da so osmošolci srečno prispeli v hostel pod Voglom. Po prehojeni 13-kilometrski trasi med Bohinjsko Bistrico in Ribčevim Lazom, vas utrujeno pozdravljajo.
Osmošolci z učiteljicami.
Torek, 21. 9. 2021
Torkovo jutro smo po precej počasnem vstajanju začeli s telovadbo na dvorišču pred hostlom. Najprej smo še vedno zaspani tekli nekaj krogov okoli hostla, nato pa opravili še raztezne vaje. Po obilnem zajtrku smo se odpravili v Center Triglavskega narodnega parka v Staro Fužino, kjer smo skozi zanimivo predavanje, film in razstavo veliko izvedeli o tem edinem narodnem parku v Sloveniji ter varovanju naravne in kulturne dediščine v njem. Nato smo na delavnicah pod mikroskopi in lupami odkrivali svet narave, ki je prostemu očesu neviden.
In športna aktivnost tega dne? Pohod po 12-kilometrski trasi okrog jezera. Čudovit razgled na jezero, Julijske Alpe in druge okoliške hribe nam je polepšalo sonce, ki za ta dan sploh ni bilo napovedano in nas je zato še toliko bolj razveselilo. Ko smo prišli v hostel, smo se preoblekli, spočili in odšli na slastno kosilo – ječmen s klobaso in šmorn. Po kosilu nas je čakal zabaven kviz, po večerji pa še bolj zabaven družaben večer.
Maša, 8. a
Sreda, 22. 9. 2021
Danes smo se prebudili v sveže in nekoliko bolj mrzlo jesensko jutro. Zaradi dveh (dopoldanskih in popoldanskih) športnih aktivnosti nismo imeli jutranje telovadbe. Takoj po zajtrku smo se razdelili v tri skupine, ki so se izmenično preizkusile v dveh različnih aktivnostih, ena pa jih čaka še jutri dopoldne: plezanju, vožnji s kanujem in kolesarstvu.
Vsi smo se preizkušali v nečem novem, uživali in se zabavali, največ pomislekov pa smo imeli pri plezanju. Marsikateri od nas je bil ob pogledu na skoraj navpično steno na smrt prestrašen, a je ob spodbudah učiteljic in mentorjev okusil zmagoslavje v olimpijskem duhu Janje Garnbret.
Blažka, 8. a
Četrtek, 23. 9. 2021
Dopoldne so se učenci preizkusili v tretji športni aktivnosti, ki jim je ostala od prejšnjega dne
(kolesarjenje, plezanje ali kanu). Popoldne pa so si lahko izbrali dve dejavnosti: prva skupina
se je z eno modernejših nihalk podala na Vogel, kjer so z višine občudovali naravne lepote
Bohinjskega jezera in Triglavskega narodnega parka. Druga skupina pa se je podala na
panoramsko vožnjo z ladjico. Za zaključni večer so zaplesali kemijski srčkov ples.
Razredničarke
Petek, 24. 9. 2021
Za nami je bila najkrajša noč v tednu, zato je bilo malce težje vstati. Po zajtrku in pakiranju
smo se z avtobusom odpeljali do Stare Fužine, od koder smo se podali do še ene naravne
znamenitosti, ki je obiskovalec Bohinja nikakor ne sme zamuditi. Po dišečem gozdu v družbi
ptičjega petja in žuborenja gorske rečice Mostnica smo se sprehodili mimo korit in slapov, ki
jih je ustvarila ta reka. Z ogledom korit Mostnice smo končali našo planinsko šolo v naravi v
Bohinju. Sledil je še krajši sprehod po Bledu, nato pa smo se z avtobusom odpeljali proti
domu.
Razredničarke in spremljevalke smo ponosne na prav vsakega učenca, saj so vsi pokazali
veliko pripravljenost za spoznavanje novih, nevsakdanjih in tudi napornih aktivnosti. Poleg
tega smo jim hvaležne, da nismo imele z vzdrževanjem discipline in reda nobenih posebnih
težav. Če bodo želeli, jih bomo z veseljem še kam peljale.
V sredo, 22. septembra 2021, sem se v imenu OŠ Divača udeležila praznovanja EDJ v Orehovem gaju, v Ljubljani, kamor je bila naša šola vabljena kot ena nagrajenk priznanj za prispevek v Pedagoškem forumu Zavoda RS za šolstvo (najboljših 10 v
Sloveniji) iz lanskega leta 2020.
Ob 9.30 smo najprej poslušali nagovore Nataše Goršek Mencin (Predstavništvo Evropske Komisije v Sloveniji), Damirja Orehovca (državnega sekretarja na Min. za izobraževanje, znanost in šport, Vinka Logaja (direktorja Zavoda RS za šolstvo), ter Bronke Straus (MIZŠ).
Alja Lipavic Oštir iz FF Maribor nam je opisala na primerih, kakšen je jezikovni svet učencev in dijakov, in kakšen odnos imajo učenci do njega. Učencem učitelji omogočimo, da se o njem sami izrazijo z orodjem jezikovne karte. Preko jezikovnih
kart dijakov nam le ti sporočajo veliko zanimivih informacij o njihovem jezikovnem svetu.
Dr. Liljana Kač nam je potem podelila priznanja ZRSŠ za najboljše prispevke EDJ 2020. Priznanja smo dobili OŠ Sv. Jurij ob Ščavnici (Jezikovna dejavnost pri pouku), OŠ Loka (Pravljica »Kolač« avtorice Jill Eggleton, prevedena in pripovedovana v
različnih jezikih), OŠ Naklo (Dan povezanosti: lov za izzivi in ilustracije besednih zvez ob evropskem dnevu jezikov), Dijaški dom Drava Maribor (Dijaški e-časopis v različnih jezikih in razstava v avli dijaškega doma), OŠ Polzela (Jezikovne urice »Odkrivajmo svet prek jezikov«), OŠ Idrija (Dan jezikov 2020 na OŠ Idrija: spletna prireditev za obeležitev evropskega dneva jezikov), Šolski center Celje, Gimnazija Lava (Prevajanje, ilustriranje in izdaja prevoda avstralskih zgodb), OŠ Divača (Video z bivšimi učenci, ki živijo v tujini), OŠ Rada Robiča, Limbuš (Šola ugiba – kdo govori kateri jezik?) in Vrtec Črnuče (Branje in pripovedovanje literarnih besedil ter petje pesmi v različnih jezikih).
Na prireditvi je bila tudi knjižna razstava Ostržka v različnih prevodih. Ostržek je eno najbolj prevajanih knjižnih del na svetu, preveden je v več kot 260 jezikov. Potujoča knjižna razstava, organizirana pod okriljem Evropske komisije, s seboj prinaša kar 40
jezikovnih različic Ostržka.
Sledila je okrogla miza na temo branja knjig v različnih jezikih. Izkušnje in poglede sta z nami delila Barbara Hanuš, OŠ Livada, avtorica knjig za otroke in izvajalka bralne značke v maternem jeziku, ter Miha Kovač, FF UL, avtor knjige Berem, da se
poberem. O izzivih prevajanja so govorili dijaki Gimnazije Lava v Celju in Patrizia Pahor, aktualna zmagovalka prevajalskega tekmovanja Juvenes Translatores. Okroglo mizo je moderiral Matej Škorjak z Generalnega direktorata za prevajanje pri
Evropski komisiji.
Zaključili smo z dramsko-prevajalsko delavnico z vsestranskim igralcem SMG Blažem Šefom.
Če koga zanima posnetek iz lanskega leta, ki je bil nagrajen, si ga lahko ogleda na spodnji povezavi, naj pa povem, da se pripravlja že nov prispevek, ki ga bomo objavili ob letošnjem evropskem dnevu jezikov. Kmalu nasvidenje.
V petek, 10. septembra smo se z učenci 9. a in 9. b odpravili po avtocesti preko Ljubljane v Mojstrano na ogled Slovenskega planinskega muzeja. Učenci so prisluhnili vodiču, si ogledali stalno razstavo in sodelovali v interaktivnih kvizih. Nato smo odšli na Vršič, po poti si ogledali značilnosti pokrajine in na Vršiču s pomočjo zemljevidov in kompasov izvedli orientacijo. Nato nas je čakal še spust proti Trenti in ob reki Soči do Kobarida, kjer smo si ogledali Kobariški muzej in spoznali značilnosti prve svetovne vojne, ki je divjala na Soški fronti. V Kobaridu smo pojedli še domač sladoled in se odpravili proti Divači.
Občina Divača je skupaj s partnerji projekta (Občina Sežana, Občina Komen, Občina Hrpelje -Kozina, Osnovno šolo dr. Bogomira Magajne Divača in Socialnim podjetjem Brinjevka) prijavila v letu 2017 skupno operacijo »Večnamenski objekt v Divači« na javni poziv LAS Krasa in Brkinov iz naslova podukrepa 19.2 »Podpora za izvajanje operacij v okviru strategije lokalnega razvoja, ki ga vodi skupnost« iz Evropskega sklada za regionalni razvoj (ESRR).
Skupaj s partnerji je občina Divača uspela pridobiti sredstva za sofinanciranje v višini 100.000,00 EUR od prijavljene skupne vrednosti operacije 184.076,91. Naložbo tako sofinancirata Republika Slovenija in Evropska unija iz Evropskega sklada za regionalni razvoj.
Operacija se izvaja v okviru »Operativnega programa za izvajanje kohezijske politike v programskem obdobju 2014-2020«, prednostne osi »Socialna vključenost in zmanjšanje tveganja revščine«, tematskega cilja »«Spodbujanje socialnega vključevanja ter boj proti revščini in kakršnikoli diskriminaciji« prednostne naložbe »Vlaganja v okviru strategije lokalnega razvoja, ki ga vodi skupnost« specifičnega cilja »Boljša gospodarska in socialna vključenost skupnosti na območju LAS.
Občina Divača je dne 17. 8. 2020 z izbranim izvajalcem PLAN INVEST GRADNJE d.o.o., družba za splošne gradbene storitve in inženiring d.o.o., Ulica 15.maja 24, 6000 Koper, podpisali gradbeno pogodbo za izgradnjo »Večnamenskega objekta v Divači«. Izgradnja objekta je bila končana v marcu v višini 170.916,74 EUR s pridobitvijo uporabnega dovoljenja za objekt dne 30. 3. 2021.
Zaradi razglasitve epidemije COVID-19 in potrebe po spoštovanju ukrepov, so se ostale aktivnosti Občine Divača (promocija objekta) in sodelujočih partnerjev morale prilagoditi in so se pričele v polnem obsegu (vrtnarski krožek-delavnice) izvajati šele po sprostitvi ukrepov v osnovni šoli maja.
Otvoritev večnamenskega objekta v Divači je zaradi spoštovanja ukrepov zaradi epidemije COVID-19 bila samo ob prisotnosti partnerjev dne 3. 6. 2021. Tega dne se je tudi odvijala okrogla miza na kateri so vsi partnerji izpostavili pomen in povezovanje pri izvedbi te operacije. Hkrati sta partnerja OŠ Divača in Brinjevka skupaj z društvom kmetic Sežanske regije na stojnicah predstavili svojo dejavnost v cilju medsebojnega povezovanja in vključevanja ranljivih skupin v našo družbo, medgeneracijskega sodelovanja, prepletanja, in nediskriminacije ter ozaveščali o pomenu ekološkega kmetijstva, pomenu doma pridelane hrane in trajnostnemu razvoju.
Občina Divača je kljub epidemiji COVID-19, skupaj s partnerji v okviru projekta izvedla naslednje aktivnosti in s tem dosegla vse kazalnike na operaciji:
v okviru te operacije se je uredilo 112 m2 bruto površine javnega prostora, ki je primerno tudi za gibalno ovirane osebe. Večnamenski objekt bo namenjen različnim dogodkom: izvedbi tržnic, razstav, prireditvam, promocije, degustacije, delavnice, dogodki Hkrati pa bo to širši prostor za spontano druženje vseh generacijskih skupin (starejši, otroci, mladostniki, ranljive skupine…)
dogajanje na objektu (5 dogodkov v okviru operacije– otvoritev objekta s kulturnim programom in v sodelovanju vseh petih partnerjev, okrogla miza na temo pomembnosti objekta v povezavi z ostalimi projekti partnerskih občin, dogodek prodaje kmetijskih pridelkov učencev OŠ Divača v sodelovanju z Brinjevko ob zaključku vrtnarskega krožka, dogajanje ob občinskem prazniku- otvoritev fotografske razstave »skriti kotički Krasa in Brkinov« in prodaja in predstavitev Brinjevke v večnamenskem objektu.
trajnost projekta skozi udejstvovanje mladih in ranljivih skupin (vrtnarski krožek-delavnice, naravoslovni dan, nakup 2 visokih gred, izvedba raznih dogodkov v večnamenskem objektu,
promocija tržnice (izvedba okrogle mize, promocija objekta in projekta-internetna stran občine Divača, facebook stran Brinjevka, 3 članki, objava v Glasilu Občine Divača)
diseminacija (1 partnerski prispevek v glasilu vseh občin)
Delavci podjetja Brinjevka so učence na Osnovni šoli v Divači izobraževali o trajnostnem in sonaravnem kmetovanju na Krasu ter o nadaljnji uporabi pridelkov, zelišč, žit v kulinarične in druge namene. Učenci so navedeno spoznavali v okviru vrtnarskega krožka-delavnic v mesecu maju in juniju ter preko naravoslovnega dneva.
Izvedli so naslednje delavnice:
Oskrba rastlin
Hotel za žuželke
Sajenje in vzgoja sadik
Mletje moke, spoznavanje žit
Zelišča
Kompostiranje
Polnjenje in zasaditev visokih gred
Učenci so vseskozi skozi delavnice, dogodke in naravoslovni dan sodelovali z ranljivimi skupinami in se učili z njimi sodelovati.
Vrtnarski krožek-delavnice z nakupom in zasaditvijo dveh visokih gred, se je končal s predstavitvijo ob zaključku šolskega leta, z učenjem prodajnih veščin na stojnicah, pod mentorstvom Brinjevke v večnamenskem objektu v Divači.
Učenci Osnovne šole Divača s podružničnima šolama Senožeče in Vreme so bili zelo navdušeni nad zgoraj omenjenimi dejavnostmi, zato se bo OŠ Divača skupaj s projektnimi partnerji tudi nadaljne trudila, da bo krožek z delavnicami in predstavitvami v večnamenskem objektu v Divači ohranjala tudi po zaključku projekta. Enako bo skušala doseči tudi z naravoslovnimi dnevi.
Več o projektih Evropske kohezijske politike v Sloveniji na naslednji strani: